3. Begrijpen en begrepen worden

Begin met deze vragen te beantwoorden.

  • Wat de afgelopen weken het belangrijkste is geweest?
  • Wat is voor jou een inzicht geweest dat ertoe doet?
  • Begin je met het doel wat je wilt bereiken voor ogen?
  • heb jeĀ  concrete doelen gesteld voordat je met iets begint?

Laat je gedachte gaan. (Schrijf eventueel iets op in de vorm van een mindmap)

De ander echt begrijpen?

  • Heb je ooit geleerd dat je iemand pas echt kunt begrijpen als je denkt vanuit zijn referentiekader?
  • Heb je ooit geleerd dat je pas echt een relatie met een ander kunt aangaan als je je kwetsbaar durft op te stellen?
  • De meeste mensen luisteren met de bedoeling om wat te zeggen, en niet de bedoeling om te horen wat de ander zegt.
  • De intentie om de ander te begrijpen houdt in dat je je verplaatst in het referentiekader van de ander. Je bekijkt de wereld zoals de ander het bekijkt. Je begrijpt wat zijn paradigma is. Je begrijpt wat hij voelt. Je volgt de gedachtegang van de ander.

Probeer eerst te begrijpen en dan pas begrepen te worden.

Het gaat om persoonlijkheid (ethos), betrokkenheid (pathos) en rationaliteit (Logos)

  1. Bedenk hoe de ander denkt.(Let op; 99% van wat de ander denkt heeft een positieve intentie)
  2. Vertel het standpunt van de ander uitgebreid zodat de ander ervaart dat hij gehoord wordt.
  3. Maak je eigen standpunt op eenvoudige wijze zichtbaar en kijk naar de overeenkomsten en verschillen.

Het referentiekader (de bril) van de ander.

Mensen bekijken hun situatie altijd vanuit hun eigen referentiekader. Een referentiekader kun je zien als een zeef of als een bril. De zeef bepaalt wat erdoorheen valt en wat niet. We maken een schifting op basis van wat jij van belang vindt of geleerd hebt dat van belang is. De eerste stap is het bewust zijn van de zeef. Welke gaten zitten er in de zeef? Die bepaald immers hoe we iets zien.

Het onderwerp zit in de cirkel van je betrokkenheid.

De cirkel van betrokkenheid stellen de onderwerpen voor waar je belang aan hecht. Dat kan een politieke beslissing zijn of de aanschaf van een nieuwe stoel in huis. Op de aanschaf van de stoel in huis heb je wellicht meer invloed dan op een politieke beslissing. Maar dat wil niet zeggen dat je er meer belang aan hecht. De betrokkenheid zorgt voor de emotie. Dat zorgt voor loyaliteit, voor verbinding met je werk of je familie. Vaak hebben we echter geen invloed. En daar ligt het belangrijkste punt van conflict.

Om tot een oplossing te komen bij een conflict kun je de volgende stappen ondernemen.

  1. Je begint voor jezelf en voor de ander met de constatering dat je de situatie niet op dezelfde manier bekijkt.
  2. Je vraagt aan de ander of hij met jou in contact wil blijven om een gezamenlijke oplossing te vinden.
  3. Je stelt voor om eerst naar de ander te luisteren om te begrijpen hoe de ander tot zijn gedachtegang komt. (Hierbij is van belang dat je gaat begrijpen hoe de betrokkenheid ligt van de ander bij het onderwerp. Denk aan de zeef.) De ander vertelt net zolang totdat jij het standpunt van de ander kunt verwoorden zoals die dat bedoelt. Het is niet de bedoeling om in dit stadium je eigen standpunt in te brengen. Nog verbaal, nog non-verbaal. Vervolgens stel je voor om de rollen om te keren en vertel jij hoe jij tot je gedachtegang komt.(Deze oefening neemt veel tijd in beslag. De kunst van het luisteren heeft te maken met het ontdekken van de zeef van de ander en van je eigen zeef. Je kunt hulpmiddelen gebruiken als elkaar schrijven om te vertellen wat je denkt dat de ander bedoelt.)
  4. Wanneer helder is dat je beiden het standpunt van de ander begrijpt dan ga je over op het zoeken naar oplossingen die voor beiden gunstig zijn. De oplossing dient het onderlinge verschil te overbruggen.Dat is ideaal. Dit noem je een win-win situatie. Dat is echter lang niet altijd mogelijk. Streef dan naar een situatie waarin je het beiden op een eigen manier doet die de manier van de ander niet schaad. (Er is geen winnaar en geen verliezer.) In deze situatie blijft het van belang dat je voortdurend oog hebt voor het standpunt van de ander.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *